Syklus består av ulike tekster som slentrer løst og fast rundt hverandre. Noe er prosatekster, noe er dikt på rim og noe er dikt uten rim. En og annen haiku. Noe er på bokmål og noe er på dialekt, nynorsk er også representert. Dette er poesi for de som ikke har brydd seg noe særlig med poesi før. Og for de som alltid har gjort det.
-Jeg har skrevet litt opp gjennom årene, om enn ytterst sporadisk. Har alltid visst at å skrive er noe jeg egentlig skal drive på med. Etter at jeg kom i kontakt med skrivegruppa "Forfattere uten Grenser", fikk jeg relativt gode tilbakemeldinger på skriveriene mine. Da begynte jeg å tro at det allikevel kunne være mulig å virkeliggjøre en bokutgivelse. Jeg begynte å tenke på at det kunne gå an å få til noe som hadde en viss sammenheng, en rød tråd. Etter hvert begynte jeg å leke med tanken om å lage noe a la Edgar Lee Masters "Spoon River Antologien", en diktsyklus der forfatteren forteller om livet på et lite sted gjennom nekrologene til innbyggerne. Jeg sier ikke at jeg fikk det til, og jeg sammenligner meg ikke med nevnte, men det var der ideen kom fra. Utgangspunktet, altså, ulike folk på ulike livsstadier på samme sted til ulike tider. Innen rocken har det jo lenge vært lagd konseptalbum som tilsynelatende danner helheter uten helt å gjøre det. En illusjon. Kanskje Syklus er min Sgt. Pepper?, sier forfatteren.
Robert Djurhuus Wasa er født på Elverum i 1957, men er bosatt på Lillehammer. Gift, og har to barn. Han er utdannet lærer, med fartstid i grunnskolen, samt med undervisning av rusmisbrukere og opplæring av fremmedspråklige. Han har også jobbet i industrien, på postkontor og på fotolaboratorium.
-Drivkraften min var rett og slett at tiden var inne. Jeg ble syk og ekskludert fra arbeidslivet, men fant fort tilbake til skrivingen, og det var både givende og fornuftig å bruke tiden til konstruktiv virksomhet, som skriving. Det å kunne slippe å forholde meg til det å ha vondt, eller til det å ikke ha hverdagene i en sosial sammenheng, samtidig som at oppdagelsen av at jeg faktisk var ganske god til dette, og at jeg selv syntes at jeg har noe å formidle, gjorde meg godt. Som sagt, tiden var inne, forteller han videre.
Boken er så mangfoldig at det er vanskelig å peke ut et bestemt budskap. Men noen gjengangertemaer er det. Stikkordene kan være: mellommenneskelig kommunikasjon, omsorg for barn, aksept av å være annerledes. Livsglede. Den har egentlig ingen definert målgruppe, men håpet er at boken kan bli lest med utbytte av folk som har en oppfatning av dikt som kompliserte, virkelighetsfjerne og uforståeliges skriverier for en fåtallig menighet. Diktene/prosatekstene er konkrete, fortellende og virkelighetsnære. Ved første øyekast i hvert fall.
-Tittelen Syklus limte seg fast tidlig i prosessen, og ble sittende. Den henspeiler først på årssyklusen, boken er jo delt inn i fire deler, en for hver årstid. Sekundært kan tittelen også spille på livssyklusen, fra fødsel til død, vi møter mennesker/referanser til alle livsfaser. Syklus kan også handle om historie, tiden som går, utviklingen samfunnet har vært gjennom i løpet av en levetid, min, sier Djurhuus Wasa.
Her er alvorlige ting, mimring, mening, glede, sinne og skjemtevers om hverandre. Boken inneholder spor av rock’n'roll, og av natur. Og av kjærlighet. Det meste er historiefortellende på en eller annen måte, poesiprosa. Litt navlelo finnes innimellom. Postmodernistisk heimstaddiktning. Ei (ganske) tjukk bok for folk som vanligvis ikke leser tjukke bøker. Og for de som alltid har lest tjukke bøker.
-Her er en tekst jeg synes kan være representativ for boken min:
FLASHBACK
Det var slik det var den
gangen somrene
styrte seg sjøl.
Håret var mer blomstereng,
øynene var mer latter,
fingrene var mer lek.
Jentene var mer sorgenfri,
munnene var mer løfter,
kroppene var mer liv.
Men sola skinner på
barberte legger nå også.
¦Jeg hadde etter hvert ganske mange tekster liggende, og fikk ideen til å forsøke å sette noen av de sammen til en bok. Tanken var at boken skulle være frodig, innholdsrik og overraskende. Uforutsigbar, men med en viss indre sammenheng. Jeg tenkte at den på et vis skulle speile kultur, historie og liv i en østnorsk bygdeby. Jeg vet ikke helt om de målene er oppnådd, men overraskende mange av tekstene falt naturlig på plass, som om de skapte en sammenheng av seg selv. Jeg skriver videre, dette har gitt mersmak, og jobber kontinuerlig med tekster til en (forhåpentligvis) bok nummer 2. Det er i hvert fall planen. Det jeg skriver har sin opprinnelse i summen av erfaringer, og det har blitt tydelig for meg under prosessen at man hører hjemme der man kommer fra, og at det for meg er viktig med røtter, avslutter Robert Djurhuus Wasa.
Carsten Flo