"Bortsett fra at dagbøkene selvfølgelig omhandler en del av min mors liv, inneholder de også en gammel og viden kjent forbrytelse. Derfor har jeg et særskilt ønske om at historiens innhold skal komme allmennheten for øre. Utgivelsen skal imidlertid først skje etter min død. Den inneholder en meget dyster hendelse i min kjære mors liv, som hun var delaktig i. Frykten for at opplysninger skal komme ut før min død og dermed vil kunne ramme meg, har vært grunnen til at bøkene har vært hemmeligholdt i alle år."
Dette er en del av testamentet som Hild, en ung jente i slutten av tenårene, får fra advokatene Dobloug & Amber.
Ida Sperstad (67) er gift og bor i Ringsaker. Hun er utdannet blomsterdekoratør, og har i hele sitt voksne liv vært kunstmaler "på si", og har deltatt på en rekke utstillinger. Hun har deltatt på til sammen syv skrivekurs i regi av Eratu Litteraturskolen a/s. Romanen "KaméL" er hennes debut som forfatter.
- Boken inneholder to veldig forskjellige fortellinger. Ideen til den ene hovedhistorien vokste langsomt fram gjennom år i handelsbransjen. Titt og ofte har butikkpersonale blitt klaget på i ymse media, ofte med rette. Men det faktum at personene bak disken aldri har stått fram og tatt til motmæle, eller fortalt om sine opplevelser av kundene, gjorde at jeg fikk lyst til å skrive om akkurat det. Ideen til fortelling nummer to kom da jeg var midtveis i boken, da jeg ville gjøre romanens hovedperson, ungpiken Hild, sterkere med å la henne langsomt løftes ut av sitt fjortispreg, sier hun.
- Drivkraften til å skrive denne boken var alle de utrolig forskjellige kundetypene, som jeg og mine kolleger, pluss andre folk i forskjellige servicenæringer jeg har snakket med, har opplevd. Selvfølgelig er historiene satt på spissen, men utgangspunktene er opplevd. Budskapet er vel at man bør huske at folk i servicenæringen er pålagt mange arbeidsoppgaver i jobbhverdagen. For å få lønnsom drift, må det bl.a. spares på bemanningen, og det resulterer i få ansatte, med mange arbeidsoppgaver, og midt oppi alt slitet og travelheten skal de helst yte topp service. Det forlanges mye, fortsetter hun.
- Valget av tittelen er todelt. En vanlig dag på jobb i handelsbransjen består i å sluke noen kameler. Man må la egne meninger ligge igjen hjemme, selv om enkelte kunder oppleves som urimelige og uforskammede. Man skal bare bære over med kundene og være forekommende og blid. Den andre grunnen til tittelvalg, kan ikke forklares uten at for mye av bokens innhold avslørt. Dette må faktisk folk lese seg til. Boken favner ganske bredt. Det er mye humor, mye alvor, mange tydelige mennesketyper, og noen dramatiske avsnitt som bygger på virkelige hendelser. Leseren får innsyn i en butikks indre liv, forteller forfatteren.
- Jeg håper at boken blir godt mottatt, og at noen vil kjøpe den. Det er viktig å presisere at det ikke er vanlig roman. Mye av stoffet springer ut fra virkelige hendelser. Jeg vil likevel presisere at hovedpersonen, Hild, og de andre personene fra butikkbransjen alle er fiktive personer, avslutter Ida Sperstad.
Carsten Flo