Usle skurkers skumle hensikter om å holde sitt bjeffende bytte i skjul kommer til kort hvis bare mormor kan ta sitt barnebarns særegne evner mer på alvor. Ja, Ka & Vi i Spania, er Christin Holms (f.1951) debut som barnekrimforfatter, men hun har skrevet manus for en rekke barneteaterstykker, vært kunstnerisk leder og fått strålende kritikker. Blant hennes mest kjente oppsetninger, finner vi dramaet Bomber & bananer og Klatt i klatt ¦ den kriminelle malerimusikalen. Hun har til og med det godt innarbeidede kunstnernavnet: Tante Propell.
¦ Jeg elsker å jobbe med teater og barn. I grunnskolen ble det litt lavt under taket fordi jeg ønsket å bruke mer teater i undervisningen. Etter avlagt mellomfag-eksamen i Teater for Barn, startet jeg i 1996 mitt eget selskap Teaterpropellen, sier Holm som for tiden reiser rundt til skoler og barnehager med det aktiviserende teaterkurstilbudet: Eventyrskogen.
Idéen til boken dukket opp like før og under et lengre ferieopphold i Torrox Costa, nær Malaga i Spania. Mange av turistene har med seg kjæledyrene sine, og det ga henne ideen om at mysteriet skulle dreie seg om hundetjuverier. Ja, Ka & Vi i tittelen spiller på fornavnene Jacob, Kasper og Victoria. De to guttene på tolv år er fettere. Victoria på seks er lillesøsteren til Jacob. Broren har også gitt henne tilnavnet Why-why fordi hun spør og graver om alt mulig. Han opplever småsøstre som et svært irriterende fenomen.
¦ Hovedintensjonen med boken er å skape en koselig og spennende krim for både jenter og gutter. Jeg velger samtidig å slå et slag for alternativ tenkning. Det er et økende antall klarsynte barn rundt oss som ofte ikke blir forstått av de voksne. Victoria blir ikke trodd av mormoren når hun får bilder inni hodet sitt av hunder i bur. Det topper seg for mormor når de er på besøk i de store grottene i Maro. Når også guttene forsvinner, og Victoria hører Jacob roper navnet hennes, begynner mormoren å lytte til sitt lille, underlige barnebarn, forklarer Holm.
Den fantastiske grotten som figurer i romanen, er virkelig nok: Cueva de Nerja i Maro. Fem mil fra Malaga. Oppdaget i 1959. Holm har inngående kjennskap til miljøet hun beskriver etter å ha tilbragt mange ferier der.
¦ Jeg har ikke egne barn, men er stolt grandtante til bedårende Victoria på tre år som har inspirert meg til å beskrive romanens tre år eldre hovedperson med samme navn. Jeg har også barnebøkene jeg leste som liten, sterkt i minne: Hardy-guttene, Frøken Detektiv og Det hemmelige S. De skapte en enorm leselyst hos meg. Pedagogen i meg vil så gjerne vekke barnas trang for bøker, fortsetter Holm.
¬
Hun skrev råutkastet til Ja, Ka & Vi i Spania på tre uker og var ferdig like før Nyttår 2011. Hun begynte å sende manus til flere forlag like inntil hun mistet mannen sin og lot alt ligge brakk en stund. Hun fikk tips om Publica Bok og gjorde et forsøk til. Det var en stor opplevelse for henne da manus ble antatt.
Det er stor forskjell på å skrive manus til barneteater og bok:
¦ Jeg noterer barnas teaterlek, og replikkene blir bearbeidet sammen med dem. Da vi holdt på med Bomber og bananer ved Porsgrunn Kulturskole, var barna opprørte over en bombeeksplosjon som hadde skjedd i Spania. Vi la handlingen til en flyplass, og det handlet om ombytting av to kofferter i Bang Airlines. De ville ikke la meg skrive inn en happy ending og truet med å forlate scenen hvis jeg ikke hørte på dem. Det måtte være som i virkeligheten. Jeg løste floken med en absurd slutt der barna ble til engler, avrunder Holm.
Selv om flyet til Bang Airlines hadde jetmotor og var uten propell, begynte hennes egen propell å spinne rundt av full kraft som en slags Karlsson på taket til den svenske suksessforfatteren Astrid Lindgren. Spinner gjør hun fortsatt når hun med forventing ser fram til hvordan Ja, Ka & Vi i Spania vil slå an i bokmarkedet. Det skal ikke stå på Tante propell for å skape blest om boken.
Av Christian W. Holst
Redaktør -