Når fantasien først er i førersetet, gjør det godt å ha en medhjelper som gir den fart. I den illustrerte billedboken for barn, «Petrus og den magiske globusen», av Merete Henriksen (f. 1987) tas vi med på en ekskursjon i en innbilt verden hvor alle er gode med hverandre og snakker samme språk.
¦ Jeg har alltid hatt lyst til å lage en egen barnebok. Ideen bare kom, mens jeg satt der og tenkte. Jeg ville skrive om gutten Petrus og kosedyret hans; sammen skulle de dra på en reise og møte forskjellige dyr. Inspirasjonen finnes overalt. Kosedyret Rudi ble en ringhalelemur fordi jeg hadde en slik bamse da jeg var liten, sier Henriksen.
Hun tror boken vil passe for alle barn fra tre år og oppover med interesse for dyr og mangfoldet i naturen. Tittelen «Petrus og den magiske globusen» er valgt for å skape en forventing og nysgjerrighet hos leseren.
¦ Den magiske globusen har sin egen vilje. Den suger Petrus og Rudi til seg med et svusj og fører dem til nye steder på en ellers grå og kjedelig dag. Det kiler i magen på Petrus og Rudi, og det føles som om de blir kastet rundt og rundt, nesten som å kjøre karusell. Selv i en drøm eller eventyrverden er det meste hentet fra virkeligheten, forklarer Henriksen.
Vi blir kjent med en rekke dyr som ekorn, ugle, sjiraff, flodhest, neshorn, løve, skilpadde, hval, panda, apekatt, hvalross, pingvin og isbjørn. Alle vet litt om den brune boken til bestefaren som Petrus og Rudi er på let etter. Alle er snille.
¬¦ I barnesjangeren er det helt ok. Jeg hadde ikke tenkt å skrive en skummel grøsserbok. Boken handler til en viss grad om å hjelpe hverandre. Unger i dag møter kanskje nok ondskap eller negativitet og har godt av å lære at vi bør være greie og ha omsorg for hverandre. Hvis naboens schæfer er mannevond, er det ikke hunden sin feil ¦ snarere eierens. Ingen dyr er onde med hensikt, men de har instinkter som gjør at de kan være farlige, fortsetter Henriksen.
Stavangerforfatteren har utdanning innen blant annet visuell kommunikasjon, 3D-design og animasjon. Hun driver et enkeltmannsforetak og har illustrasjoner og tegninger både som en jobb og en hobby. Det faller naturlig for henne å lage et par illustrasjoner først og la teksten komme etterpå.
¦ Det første tekstutkastet er enkelt. Deretter må jeg jobbe med teksten i flere omganger for til slutt å finpusse på tekst og illustrasjoner side om side. Detaljene betyr mye for helhetsinntrykket, som for eksempel en liten fugl som ligger på ryggen på et badehåndkle og soler seg. Jeg håper barna vil kose seg med illustrasjonene. Fantasi er kjempeviktig, og det er lov å leke, sier hun.
Hun har alltid hatt lyst til å lage en barnebok, og det har vært en lærerik og kjekk prosess å gjennomføre det. Hun lot de digitale dataprogrammene ligge til fordel for tradisjonelle teknikker som penn og akvarell; noe som gir illustrasjonene et roligere uttrykk.
¦ Jeg er vokst opp i en søskenflokk på fem og bor nå med min samboer, hund og katt og fem dverghøns i et sjarmerende gammelt hus. Jeg elsker å tegne og jobber hardt for å bli en bedre illustratør. Dyr og natur betyr dessuten svært mye for meg, avslutter hun.
Av Christian W. Holst
Redaktør -