Lin K. Jensen
Kjære Universet. Kjære planeten Jupiter. Gi meg styrke!
Lin K. Jensen (f. 1970) er oppvokst i Nordland. Hun har variert bakgrunn fra yrkeslivet, blant annet fra bransjer innen finans, eiendom og rekruttering. Kjære Universet. Kjære planeten Jupiter. Gi meg styrke! er hennes første bok, men neppe den siste!
Forfatteren forteller: – Jeg har alltid hatt skrivekløe og har både ferdige manus og uferdig arbeid liggende samlet i kjelleren. Manuset til denne boken fant jeg ved en ryddeaksjon i kjellerbodene. Det ble skrevet med tanke på utgivelse av bok, men ble bortglemt i en hektisk hverdag. Jeg har flere manus jeg vil se gjennom – og jeg har kreative ideer til nye bøker klare.
Fattigdom, mobbing og utenforskap – håp og drømmer
Handlingen i Kjære Universet. Kjære planeten Jupiter. Gi meg styrke! foregår i de tre årene hovedpersonen går på ungdomsskolen. Dette er årene vi utvikler oss fra barn til unge voksne. Ungdommer har ikke ressurser eller erfaring til å løse konflikter eller vanskelige situasjoner alene. Likevel er det noen som velger å stå alene i situasjonen, fordi alternativene blir vanskeligere. Boken tar for seg tabuer som fattigdom, ensomhet, utenforskap, sjalusi, forelskelser, skam, håp og framtidsdrømmer.
– Jeg tror de aller fleste vil kjenne seg igjen i noe fra bokens handling, sier Lin K. Jensen, og tilføyer: – Boken er ren fiksjon, men jeg hentet inspirasjon fra virkeligheten. Fra min egen, fra ungdommer som har fortalt om egne eller andres opplevelser, fra ansatte på ungdomsskolen og fra godt voksne mennesker. Jeg tror derfor at de aller fleste vil kjenne igjen noe fra boken. Den omhandler også møte mellom ulike kulturer, selv om handlingen foregår i Norge og bokens karakterer er norske.
En ambisiøs forfatter med klare ambisjoner
Videre understreker Jensen at boken er skrevet for å gi håp til unge lesere som opplever ungdomsskoletiden som vanskelig. Den er også skrevet med tanke på skolens ledere.
– En lege kan sykmelde en arbeidstaker som befinner seg i et helsefarlig arbeidsmiljø. Arbeidstakeren kan finne seg en ny jobb. Like enkelt er det ikke for en skoleelev, understreker Jensen.
Hennes håp er at boken skal være tilgjengelig i skolebibliotek over hele landet, eller som en del av undervisningen, der elevene kan diskutere eller løse oppgaver fra handlingen. Boken er også relevant for foreldre til ungdom, og som ren underholdning og tilbakeblikk på egen ungdomsskoletid.
Lin K. Jensen avslutter med å fortelle: – Jeg koste meg da jeg skrev manuset til denne boken og ønsket å lage en moderne Askepott-historie for å treffe følelsene hos leseren. Hovedpersonen, som blir dårlig behandlet og definert av umodne medelever, beholder en gnist av håp for en spennende framtid. Jeg ønsket å gi alle unge lesere denne lille gnisten. Dette tror jeg skiller boken fra andre bøker med tilsvarende tema.
Yngve Grotmol