Forlagshuset Publica
Heine Vestvik
– Klassiske metoder for belønning og straff i barneoppdragelsen er feil, mener Heine Vestvik, som er aktuell med Den lille følelsesboka.
Her viser han hvordan foreldre både kan knytte seg mer til barna sine og samtidig oppleve at barna oppfører seg bedre.
– Det er på tide å ta et oppgjør med foreldres forståelse av barn og barns atferd. Ny forskning viser hvor viktig det er å forstå barnets følelser for å forstå dets atferd. Jeg tror at de klassiske metodene i barneoppdragelsen, som for eksempel time-outs, belønning/straff eller skrikekurer, kan gjøre oppveksten vanskeligere både for foreldre og barn. I verste fall kan det forstyrre utviklingen til barnet, sier Heine Vestvik.
Nøkkel til atferd
Vestvik er utdannet barnevernspedagog, og har tatt en mastergrad i sosialt arbeid. De siste femten årene har han jobbet med foreldreveiledning.
I Den lille følelsesboka argumenterer han for å legge større vekt på barnets følelsesliv når man skal forstå atferden til barn. Han serverer også en oppskrift på hvordan man ved å gå mer inn i barnets følelser, kan oppnå både en tryggere tilknytning og en forbedring i atferden til barnet.
– Jeg har skrevet boka for alle foreldre med barn opp til ungdomsårene, men de fleste eksemplene er hentet fra barn før tenårene.
Komplekse problemer enkelt forklart
Selv har han tre barn og har således fått ta og føle på alle problemene han omtaler i boka. Dette er den femte boka i «Den lille»-serien, bestående av små, enkle foreldrebøker skrevet med utgangspunkt i et tilknytningsperspektiv.
– Jeg ønsker å gi foreldre innspill til hvordan de kan oppdra sine barn. Forhåpentlig vil verktøyene og perspektivene jeg kommer med, føles som en støtte og inspirasjon til foreldre, sier Vestvik.
Alle bøkene i serien tar for seg komplekse temaer.
– Jeg tar opp tematikk som er ganske kompleks, spesielt innenfor fagområdet, og gjør det så lett forståelig og tilgjengelig som mulig for travle foreldre som har begrenset kapasitet til å lese tykke bøker.
Bok og arbeidshefte
Den lille følelsesboka er utgitt på Forlagshuset Publica og skiller seg fra de andre bøkene i serien ved at den i større grad er lagt opp til å være både en bok og et arbeidshefte. Foreldrene kan skrive rett inn i boka, og på den måten jobbe med det materialet boka presenterer på en veldig direkte måte.
– Jeg tror dette kan være med på å øke læringseffekten betraktelig for foreldrene, samtidig som det blir mer gøy å gå igjennom boken. Dette gjør også boken attraktiv som et redskap i veiledning av foreldre, og den kan derfor være interessant for barneverntjenester eller for eksempel helsestasjoner.
– Foreldre som leser boka og jobber med innholdet vil oppleve nye dimensjoner i forholdet til barna sine. De vil nok føle seg bedre rustet til å hjelpe barnet gjennom barndomsårene, avslutter Vestvik.
Mai Britt Hareide