Egil Foss Iversen lever et rolig liv i Stavanger, har kone og to barn, men er ute med en page-turner av en spenningsroman. Med romanen Dødelig virus står han ikke tilbake for verken James Bond eller Jason Bourne. Når et dødelig virus fra andre verdenskrig blir stjålet fra en gruve i Norge, samtidig som et hemmelig forskningsprosjekt pågår i Tyskland, tror ikke major Cato Iversen fra Forsvarets etterretningsorganisasjon på tilfeldigheter.
Boken er en naturlig oppfølger av Foss Iversens første bok, Ørnens skygge, som kom i 2011.
– Lysten til å skrive videre på denne historien har alltid vært til stede, og det har også vært en inspirasjonskilde å til stadighet lese i avisene om nynazister og hendelser i nåtid, som har sitt utspring fra andre verdenskrig, forklarer forfatteren.
Spenningsromanen tar utgangspunkt i samfunnsutviklingen og høyresidens framgang i Europa, hvor populistiske partier bruker muslimer og innvandrere som syndebukker for å sikre fremgang og støtte i befolkningen.
– Hitler brukte jødene. Dagens nazister bruker muslimene, konstaterer Foss Iversen.
Travel skrivehverdag
Forfatteren har brukt lang tid på å skrive boken.
– Det har vært mange revisjoner underveis for å gjøre den så bra som mulig. Først etter sjuende revisjon ble det bok ut av det, smiler Foss Iversen, som lover mer spenning.
– Det kommer en oppfølger av Dødelig virus allerede i høst. Den heter Janus og blir den avsluttende boken i denne trilogien.
Begeistrede anmeldere
Dødelig virus har begeistret anmeldere og bokbloggere over hele landet. «Det er befriende å lese en krim med så mye sanseløs action,» skriver Gunnar Gran i Stavanger Aftenblad. «Dødelig virus er høyaktuell. Tro meg, en så velskrevet og overbevisende thriller skal du lete lenge etter,» skriver bokblogger Tine Sundal. «Dette ble en skikkelig thriller, fantastisk spennende og skremmende. Jeg ville ikke lese, men måtte!» sier en begeistret Åslaug Rise Holberg, mens bloggeren Boktimmy stemmer i med «Egil Foss Iversen har med denne romanen skrevet spenning i verdensklasse. Dette er et realistisk mesterverk. En praktroman som rommer spenning fra første til siste side.»
Svein Kåre Gunnarson